Eli Ventura

May 27, 20202 min

Amazon – המפלצת שכבשה את אמריקה

Updated: Jun 10, 2020

אמזון נוסדה בשנת 1994 על ידי יזם אפור ואנונימי בשם ג'ף בזוס.

בז'וס נתקל במאמר שציין כי החל מאותה השנה קצב המכירות בעולם האיקומרס צפוי לגדול בכ-2,300% בשנה והוא החליט שהוא לא מעניין לשבת מהצד ולראות את המהפכה הצרכנית הזו עוברת לנגד עינינו – והחליט להיכנס למשחק.

המטרה הראשונית הייתה ליצור מקום בו אנשים יכולים לקנות ספרים אונליין ולחנות האינטרנטית שלו הוא קרא – Cadabra.

אך לאחר מספר חודשים החליט לשנות את השם לאמזון כיוון שמישהו טען בפניו כי השם די מזכיר במצלול שלו מילה אחרת שהיא cadaver (גופה…), הבחירה בשם אמזון היתה על שם נהר האמזונס שהוא הנהר הגדול ביותר בעולם – ולשם כיוון בז'וס את המיזם שלו – להפוך את אמזון לחנות הספרים הגדולה בעולם.

הרבה מים עברו באותו הנהר עד לשנת 2012 – השנה שבה אמזון פתחו לראשונה את המחסנים שלהם והחליטו להתחיל לנהל את שירותי הלוגיסטיקה והשילוח עבור המוכרים אשר מציעים את מוצריהם למכירה באתר ולמעשה מאותו הרגע – הם שינו את תרבות הצריכה האמריקאית.

מנוי הפריים של אמזון מאפשר ללקוח להזמין מוצר ולקבל אותו בטווח של 24 ועד 48 שעות עד לפתח ביתו בכל רחבי ארה"ב, וכל זאת בעלות שנתית של 119$ בלבד.

השירות הבלתי נתפס הזה מתאפשר באמצעות פריסה ארצית רחבת היקף עם יותר מ-28 מחסנים בכל רחבי ארה"ב, ממזרח למערב, וכל זאת על מנת לאפשר לאמזון לעמוד בהתחייבות ולמסור את החבילה לקונה בתוך 48 שעות לכל היותר – בלי קשר למקום מגוריו.

המוצרים בעידן אמזון

מאוד במהרה יותר ויותר מותגים גדולים וידועים כמו איקאה, נייק, אדידס ועוד הבינו שעל מנת להתחרות על ליבם של הלקוחות הם לא יכולים להמשיך להתעלם מהפיל שבחדר וחייבים להיות גם חלק מהחגיגה הגדולה ובחסות אמזון החלו להציע גם הם את מוצריהם למכירה באתר תוך שימוש במחסנים של אמזון.

ובאותה הנשימה, קמו חברות קטנות יותר ויזמים עצמאיים אשר הבינו כי התחרות על ליבו של הלקוח עברה לקניון אחד גדול בו התנאים למעשה די שווים בין דף מכירה אחד לשני.

כלומר, אם עד אותה הנקודה הייתי רוצה להתחרות בחברת איקאה הגדולה – סביר שהייתי צריך להקים רשת חנויות ענק בדיוק כמוה, בהשקעה של מאות מליוני דולרים וזאת מבלי להתייחס לעלויות השיווק העצומות שנלוות להקמת רשת שכזו.

אך באמזון, התחרות היא איננה אל מול הרשת כולה – אלא על הופעה במילות מפתח ספציפיות.

ומה הכוונה?

כאשר הלקוח מחפש באמזון לצורך הדוגמא כותש שום – Garlic Press – הוא יקבל בדף הראשון תוצאות מגוונות, ובין מותגים גדולים וידועים כמו IkeaOXO וכו', הוא יוכל להיחשף למותגים פרטיים, קטנים יותר שאולי מציעים מוצר טוב יותר, זול יותר, מעוצב יותר ועוד.

אמזון למעשה נותנת לכל אחד, בין אם מדובר באדם פרטי או בחברה גדולה – להתחרות באופן שווה על תשומת ליבו וכמובן כיסו של הלקוח ובצורה הזו – היא פותחת את התחרות לכולם – והמרוויח הגדול הוא הלקוח.

ולמה? כי הוא מקבל מוצרים חדשים וחדשניים כל הזמן במחירים הטובים והנוחים ביותר שיש.

ההזדמנות

אמזון של שנת 2020 היא לא אמזון של שנת 2012.

השוק השתנה ונהיה תחרותי יותר ויותר ועל מנת לכבוש את ליבו של הלקוח, נדרשת חשיבה מחוץ לקופסא, גם בבחירת המוצר, גם בבידול שלו – והחשוב ביותר, במיתוג והשיווק שלו.

אך מי שמשכיל ובונה בצורה נכונה את המותג במרחב הדיגיטלי בכלל ובאמזון בפרט – מגיע לחשיפה הגדולה ביותר בעולם ולמחזורי עסקאות שנתיים שמסתכמים לפעמים במליוני דולרים למוצר בודד.

#Amazon #אמזון