Eli Ventura

May 16, 20193 min

תרבות הצריכה הולכת להשתנות – אמזון נכנסת לישראל

Updated: Jun 18, 2020

כבר מעל לשנה אנחנו שומעים לא מעט שמועות בנוגע לאמזון והכניסה שלה לישראל. כן ייכנסו, לא ייכנסו, האם יפתחו מחסנים או לא.

ולאחר לא מעט פעולות מתחת לפני השטח, הגיע רגע שדי הרעיד את הקרקע בעולם הקמעונאות בישראל וב-30.4 אמזון שלחו לראשונה מייל בעברית שמזמין מוכרים ישראלים שמחזיקים סחורה בישראל להירשם לתוכנית חדשה בשם Local Delivery שמאפשרת לפתוח את המכירה באמזון ללקוחות ישראלים ולהציע להם שילוח מקומי כל עוד זה עומד בסטנדרטים של אמזון.

למעשה, לא היתה שום הכרזה רשמית של אמזון בנושא כניסה לישראל, אלא התבצעה פניה דרך המייל למוכרים ישראלים פעילים בזירה האמריקאית אשר עודכנו על מהלך שאולי עתיד לבוא.

יחד עם זאת, המהלך הכביכול קטן הזה הצליח לזעזע את מניות הקניונים ולהניע את המותגים הגדולים בארץ משלוותם.

מתחת לפני השטח חשוב לדעת שאמזון מגששת מול חברות ישראליות כבר מעל לשנה ומנסה לגייס אותם למהלך, אך בישראל כמו בישראל – הכל עובד לאט ובצורה זהירה ורוב החברות העדיפו בשלב הזה להשקיע את המשאבים באתרי האונליין שלהם ולהיות עם היד על הדופק מול אמזון על מנת לראות מה יהיה המהלך הבא שלה.

אם תסתכלו על ההיסטוריה של אמזון בכניסה לפעילות במדינה חדשה, דפוס הפעולה דומה:

  1. שלב 1 – הקמת פעילות AWS במדינה 

  2. שלב 2 – הוספת פעילויות פיתוח נוספות

  3. שלב 3 – התחלת פעילות מסחרית מול מוכרים מקומיים והכנת השטח לפעילות ריטייל.

  4. שלב 4 – הקמת אתר ייעודי של ספרים וספרי קינדל

  5. שלב 5 – השקת פעילות ריטייל מלאה

נכון להיום אני לא רואה אופציה שבה אמזון אכן מקימים זירה ישראלית ייעודית, מהסיבה הפשוטה שהשוק שלנו עדיין קטן מדיי, יחד עם זאת ובעקבות המהלכים שהם עשו עד עכשיו, אני כן רואה מצב בעתיד הקרוב שבו אמזון מקימה אתר ייעודי לפעילות בישראל, שהוא למעשה אתר משוכפל של מקבילו האמריקאי (הגדול בעולם) רק מתורגם לעברית בתרגום ממוחשב.

בדומה למה שעשתה AliExpress.

מי שנמצא בעולם המכירות האונליין בארץ יודע שהסטנדרטים כבר קיימים ויש לא מעט חברות שילוח שיכולות להציע משלוח של 2-3 ימי עסקים מכל מקום בארץ ולכל מקום – כך שהדבר היחיד שמפריד בינינו לבין ה-Amazon Way Of Life – זו הפלטפרומה – וממש בקרוב היא הולכת לנחות בארץ.

כיום, זאפ היא למעשה האוטוריטה הבלעדית של מנוע חיפוש המוצרים בארץ.

במסע של הלקוח לרכישת מוצר מסוים, בשלב כזה או אחר הוא יגיע לזאפ – בין אם להשוות מחירים או לחילופין להגיע משם לאותה חנות אונליין שאכן מוכרת את המוצר ודרכה לבצע את הרכישה.

בחודש חודשיים הקרובים, לאחר שתגיע ההכרזה הרשמית של אמזון ואכן תיפתח זירת מכירה בעברית כפי שציינתי קודם, ללקוחות למעשה לא תהיה סיבה להגיע לזאפ יותר, הרי הם יוכלו להיכנס לאמזון ובחיפוש פשוט ומהיר יותר לקבל את כל המוכרים שמציעים למכירה מוצר מסוים ויתרה מכך – לבצע את הרכישה ישירות דרך האתר המאובטח.

שלא תטעו, אמזון ככל הנראה לא תפתח מחסנים לוגיסטיים בארץ, לפחות לא בשלב הראשון, זה אומר שהשילוח יתבצע על ידי המוכרים – בדיוק כפי שהוא מתנהל היום. 
 
השינוי היחיד הולך להיות שהכל הולך להתבצע במקום אחד, דרך פלטפורמה אחת, תוך עמידה בסטנדרטים המחמירים של אמזון ושמירה על האינטרסים והביטחון של הלקוח.

או במילים אחרות – חגיגה אמיתית ללקוחות.

ואיפה נמצא הדובדבן שבקצפת?

שאותם המוכרים, שכעת מציעים את המוצר שלהם למכירה דרך אתר המסחר שלהם בארץ ומפרסמים דרך זאפ – חשופים היום ללמעשה כ-8 מליון קונים בארץ.

ברגע שהמהלך יקרה, הם לא יהיו חשופים רק לאותם הקונים אלא גם ל-300 מליון לקוחות פוטנציאליים בארה"ב ובשאר העולם.

המהפכה כבר כאן, לא ניתן להתכחש לה.

וכאשר אמזון תשלים את המהלך, דבר שיקרה ככל הנראה בחודש יוני הקרוב (2019), עולם הקניות והמכירות אונליין כבר לא יראה אותו הדבר.

תרבות הקניה בארץ תשתנה ואותם מוכרים ובעלי חנויות יצטרכו להסתגל למציאות החדשה, מציאות שבה הם נדרשים לעמוד בסטנדרטים מחמירים של לוגיסטיקה ושירות לקוחות מצד אחד, ומצד השני להגדיל את החשיפה והפוטנציאל השיווקי שלהם לאין שיעור.

והלקוח?

הוא יהיה הזוכה הגדול ביותר בסיפור