top of page
Image by CardMapr

נגיף הקורונה והאיקומרס – משבר או הזדמנות?

בחודש מרץ 2020 נגיף הקורונה עשה את דרכו מסין לכל העולם, טרף את הקלפים בכל תחומי החיים ושינה אותם מקצה לקצה. הרוב הכולל של מדינות העולם הכריזו על מצב חירום, סגרו את כלל העסקים הלוקאלים וכפו על התושבים להישאר בבתים ולא לצאת לתקופה לא ידועה, על מנת לעצור את התפשטות המגיפה.

מדובר על מגה אירוע שלא היה כמותו בעולם ב-100 השנים האחרונות. אך כמו בכל משבר, גם כעת, לצד לא מעט תחומים אשר בן רגע איבדו את היכולת לייצר הכנסה, יש לא מעט תחומים אשר פורחים וגדלים במאות ואלפי אחוזים. אחד התחומים הוא האיקומרס – המסחר האלקטרוני.

עסקים רבים, קטנים, בינוניים וגדולים ביצעו טרנספורמציה דיגיטלית של חודשים ושנים – בשבועות וימים – על מנת להתמודד עם המצב החדש. כאשר ערוצי ההפצה מצטמצמים באופן משמעותי, ורשתות המזון קורסות תחת העומס האדיר של הקניות ומשלוחי האונליין, ארגוני ענק בישראל כמו סנו, תנובה, יוניליוור, עלית-שטראוס, אסם-נסטלה ועוד, מצאו את הדרך הישירה ללקוח הקצה. יש כאלו שיגידו שהם רק חיכו להזדמנות שכזו שתאפשר להם למצוא דרך יעילה להגיע ללקוח הקצה מבלי להסתכסך עם ערוצי ההפצה הקיימים – הפרה החולבת מבחינתם.

במשך תקופה די ארוכה הסברתי על כך שעולם האיקומרס הינו חלק מתהליך אבולוציוני של עולם הקמעונאות המסורתי ואי אפשר להתעלם מההתפתחות הדיגיטלית הזו. כעת כולם בעולם מבינים, שקנייה אונליין היא לאו דווקא מגיעה ממקום אינסטינקטיבי, חומרי או נהנתני אלא פתרון אמיתי לניהול שגרת חיים רגילה גם בעתות חירום, אישית, לאומית או עולמית.

מבין התחומים שהתפתחו משמעותית בישראל בעולם האיקומרס בתקופת המשבר ניתן למצוא את הצעצועים, ספורט, טיפוח הגוף וכמובן מזון. ובצד השני של המתרס, תחומים כמו רהיטים, ציוד משרדי ואופנה, צנחו בעשרות אחוזים.

ניתן ללמוד עוד על המגמות של האיקומרס בישראל בתקופת משבר הקורונה במאמר המצוין שפרסמה זוהר אורין.

ההזדמנות

ההזדמנות הגדולה באמת של אותם התחומים והעסקים אשר מבצעים את טבילת האש הראשונה שלהם בעולם האונליין או לחילופין, הגדילו משמעותית את הפעילות שלהם בתקופה הזו – נמצאת לאחר תום המשבר והחזרה לשגרה. לקוחות אשר מתחילים להכיר את תרבות הקניה החדשה, יאמצו אותה גם לאחר המשבר במידה ואכן היתה חוויה טובה – ומאידך, לקוחות אשר חוו חוויה שלילית – סביר להניח שיזכרו זאת לתקופה ארוכה.

לכן, עסקים וארגונים אשר עושים את המעבר אונליין בימים אלו לראשונה, בין אם דרך פלטפורמה עצמאית חדשה או כזו קיימת כמו אמזון למשל, חשוב שיעשו זאת בצורה נכונה ויעילה ויספקו חווית קניה איכותית ככל האפשר ללקוחות הפוטנציאלים. לקוח מרוצה יספר על החויה לחבר אחד או שניים. אך לקוח מאוכזב יספר זאת לכ-10 אנשים בסביבתו (המעגל מצטמצם בתקופת הקורונה למזלנו…)

כתבתי לא מעט בבלוג על כל הדרכים לעשות איקומרס נכון, ואני ממליץ בחום לקרוא עליהם כאן. אבל הדבר החשוב ביותר הוא להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר מתמחים וחיים את עולם האיקומרס וחשוב מכך – מתמחים בפלטפורמה שבחרתם לעבוד איתה. אנשי דיגיטל, מוכשרים ככל שיהיו, לא מתמחים באיקומרס כמו שאנשי שיווק לא מתמחים במכירות.

אף אחד לא באמת יודע כמה זמן העוצר והנגיף ישאר איתנו, מה שבטוח הוא שכולנו נצא מהתקופה הזו שונים ועם סל הרגלים חדש לגמרי.

bottom of page