top of page
Image by CardMapr

eBay – מזירת מכירות פומביות לקניון ענק

אתר איביי נוסד בשנת 1995 על ידי פייר אומידיאר, מהנדס תוכנה בן 28 שנולד בצרפת, אך חי ועבד בקליפורניה. מטרתו הייתה למכור כמה מוצרים שכבר לא היה צריך, ולאפשר לאנשים פרטיים למכור מוצרי יד שניה שבבעלותם.

העיתוי היה יוצא דופן – ממש בתחילת עידן האינטרנט והמהפכה שבאה בעקבותיו, וההיענות הייתה גדולה ממה שאומידיאר יכול היה לצפות. לאחר 3 שנות פעילות עצמאית הוא השכיל לצרף לצוות אנשי מקצוע מובילים בתחום המיתוג והשיווק. הצעד הראשון שלהם היה לשנות את התדמית של האתר מאתר שמוכר רק מוצרים משומשים, לאתר שמוכר גם מוצרי איכות ויוקרה של מותגים מובילים. המהלך המבריק השני שלהם היה למתג את איביי כקהילה – מקום שמחבר בין אנשים, ולא רק מוכר סחורה.

כיום איביי היא זירת המסחר הבינלאומי הגדולה ביותר בעולם, עם 25 מיליון מוכרים, המוכרים ל- 171 מיליון קונים מ-190 מדינות. ההצלחה של איביי לא נזקפת רק לזכות הטיימינג, אלא לעשרים שנה של החלטות עסקיות חכמות ולא שגרתיות, ושמירת האופי המיוחד שלה.


אז מה כל כך מיוחד באיביי?


המודל העסקי של איביי שהפך את האתר לפופולארי כל כך, קשור לכמה מאפיינים ייחודיים לאתר:


מי שבא ברוך הבא


קל מאד לקנות באיביי, ומאד פשוט גם למכור בה. איביי אמנם מפקחת ומקפידה על כללי התנהגות באתר, אך רף הכניסה כדי להתחיל למכור מוצרים שלך באתר הוא נמוך, ומאפשר לכל אחד למכור פחות או יותר הכל. לא נדרשים דמי הרשמה מיוחדים או השקעה כספית כלשהי, פשוט לפתוח חשבון, להוסיף תמונות של המוצר, ולהגיע למיליוני אנשים ברחבי העולם. ההקפדה של איביי להשאיר את שעריה פתוחים ונגישים לקונים ומוכרים מכל הרמות, הפכו אותה ליעד הראשון והמזמין ביותר לכל מי שמבקש להקים עסק למכירה אונליין.




איביי חוויית קניה דינמית


באיביי ישנן מספר שיטות למכור וגם לקנות: הבולטת ביניהן שמזוהה ביותר עם האתר היא שיטת המכירה הפומבית. המשמעות היא שהמוכר מציע את המוצר במחיר התחלתי נמוך כלשהו, והקונים מתחרים ביניהם עד למועד סגירת המכירה על הצעת המחיר הגבוה ביותר. זאת חויית קניה מרגשת ומהנה שבזכותה לקונים מזדמנות מציאות במחיר נמוך במיוחד, והמוכרים נהנים מדי פעם ממוצר שמחירו מטפס לגבהים בלתי צפויים בזכות יצר התחרותיות של הקונים.

בנוסף יש מוצרים שנמכרים במכירה ישירה במחיר נקוב מראש, ומוצרים שהמוכרים שלהם מזמינים אותנו להציע את ההצעה הטובה ביותר שנוכל עבורם, כך שאם המוכר מבקש 100 דולר, אתם יכולים להציע לו גם 80 דולר, והוא ישקול אם לאשר את הצעתכם.


סייל שלא נגמר


איביי כאמור היא זירת מסחר המונית, שפועלים בה מעל 25 מיליון מוכרים. הנתון הזה הופך את האתר לתחרותי מאד עבור המוכרים, דבר שמאתגר אותם להישאר ערניים ורלוונטיים, וגם לשמור על מחיר תחרותי. המחירים באיביי נוטים להיות נמוכים יותר מהמחיר של אותה סחורה בדיוק באתר מכירות אחר, ולכן המוני קונים מרחבי העולם ממשיכים לפקוד את האתר מדי יום (ולילה) ולחפש שם את העסקה המשתלמת ביותר.


הסתגלות מהירה לשינויים


איביי הייתה חלוצה בתחום האיקומרס, אך במשך השנים קמו לה מתחרים גדולים, ועולם המסחר האלקטרוני עבר תהפוכות רבות. לאורך כל הדרך איביי השכילה להישאר עם יד על הדופק, ולאמץ שינויים וחידושים טכנולוגים. האתר עובר שינויים ומתיחות פנים לעתים קרובות הן בעיצוב ובנראות, והן בממשק המשתמש, החוויה, והשירותים שהוא מציע. בין החידושים האחרונים נוכל למצוא שילוב של בינה מלאכותית, חיפוש באמצעות תמונה וטכנולוגית מציאות מדומה.


העתיד של איביי


בעשור האחרון "זכתה" איביי להספדים מכל הכיוונים. אמרו שהיא מאבדת רלוונטיות, ושהיא לא תעמוד בקצב, אבל הרכבת של איביי המשיכה לדהור ללא הפסקה, ולהוכיח את עצמה במבחן היחיד שחשוב – התוצאה. נכון להיום מאות (אלפי?) אנשים בישראל מייצרים הכנסה נוספת או מלאה על ידי מכירה באתר המסחר הפופולארי. גם הסוחרים הגדולים ביותר בארץ, שהרחיבו את עסקיהם לפלטפורמות נוספות, אינם מוותרים על המסחר באיביי בתור חלק משמעותי ויציב מנפח הפעילות שלהם.

איביי הייתה ונשארה נקודת המוצא הטובה ביותר לסוחרים מתחילים, והמסחר בה הוא בגדר בית ספר לאיקומרס. בעבודה נכונה הכוללת מחקר שוק איכותי ובניה של קהל לקוחות, ניתן לבסס עסק משגשג ורווחי ביותר, כאשר מרבית העבודה התפעולית מתבצעת באוטומציה או בעזרת ניהול שוטף של עוזר וירטואלי.

bottom of page