top of page
Image by CardMapr

תכנון נכון עושה פלאים

יש סיפור נפלא של קבוצה של מנהלי מותגי רכבים אמריקאיים שנסעה ליפן לראות פס ייצור יפני.

בסוף ליין הייצור הונחו הדלתות על הצירים, ממש כמו במפעל האמריקאי, רק שמשהו היה חסר. בארצות הברית, עובד קו היה לוקח פטיש גומי ומקיש על שולי הדלת כדי לוודא שהוא מתאים בצורה מושלמת. ביפן נראה שהמשימה הזו לא קיימת.

מבולבלים שאלו מנהלי הרכב האמריקאים באיזו נקודה הם דואגים שהדלת תשתלב בצורה מושלמת. המדריך היפני שלהם הביט בהם, חייך וענה: "אנו מוודאים שהדלת מתאימה בשלב העיצוב שלה"


במפעל הרכב היפני לא חיכו לבעיה וצברו נתונים כדי להבין מה הפיתרון הטוב ביותר - הם תכננו את התוצאה שרצו מההתחלה. אם הם לא השיגו את התוצאה הרצויה שלהם, הם הבינו שזה בגלל החלטה שקיבלו בתחילת התהליך.


בסופו של יום, נראה כי הדלתות למכוניות מתוצרת אמריקה וייצור יפני מתאימות כשכל אחת מהן התגלגלה מפס הייצור. אלא שהיפנים לא היו צריכים להעסיק מישהו שידפוק עם פטיש על הדלתות כדי להתאים אותה לשלדת הרכב. חשוב מכך, הדלתות היפניות עשויות להחזיק מעמד זמן רב יותר ואולי אפילו להיות עמידות יותר לתאונות, כל זאת ללא סיבה אחרת מלבד שהם הבטיחו שהדלת מתאימה לשלדה כבר בשלב התכנון.



מה שעשו יצרניות הרכב האמריקאיות עם דפיקות הפטיש והתאמה לשלדה היא מטאפורה לאופן שבו לא מעט אנשים וארגונים מובילים פועלים.

כאשר אנו מתמודדים עם תוצאה שאינה הולכת על פי התוכנית, אנחנו משתמשים בסדרה של טקטיקות יעילות לטווח הקצר עד להשגת התוצאה הרצויה.

אך עד כמה הפתרונות אלה באמת יעילים לטווח הארוך?


למרות שהתוצאה עשויה להיראות זהה, מנהיגים גדולים מבינים את הערך בדברים שאיננו יכולים לראות. כל הוראה שאנחנו נותנים, כל דרך פעולה שאנחנו קובעים, כל תוצאה שאנחנו רוצים, מתחילים באותו דבר: החלטה.

יש מי שמחליט לתפעל את הדלת כך שתתאים להשגת התוצאה הרצויה ויש מי שמתחיל ממקום אחר - של תכנון נכון ובניית אסטרטגיה.

למרות ששתי דרכי הפעולה עשויות להניב תוצאות דומות לטווח הקצר,מה שאיננו יכולים לראות זה את ההצלחה לטווח הארוך.


ואיך זה קשור אלינו בתור יזמי אמזון?

רוב הסלרים באמזון מתנהלים בצורה האמריקאית של הסופר בכל הנוגע למלאי, מכירות, גדילה וכו’.

המלאי עומד להסתיים - נעלה מחיר, נוריד פרסום, נשגע את הספק שלנו ונשלח את הסחורה באויר כדי לא לצאת ממלאי.

יש לנו יותר מדי מלאי - נוריד מחיר, נעלה פרסום ונתחיל להזיז אותו כדי לא לשלם עלויות אחסנה מטורפות.


המפתח נמצא בתכנון וייעול נכון של המלאי, המכירות והכסף.

אנחנו נמצאים בנקודה קריטית לקראת הזמנות הסחורה לקריסמס, זה הזמן לבנות תוכנית עבודה של 12-18 חודשים קדימה, לא רק לגבי ההזמנה הקרובה אלא מה קורה אחריה, לקראת ראש השנה הסיני.


תכנון נכון מונע טעויות וחשוב מכך - מייצר לנו כסף.

המון כסף…


למי שעדיין לא נחשף, בניתי קורס חינמי לגמרי ביודימי לסוחרי אמזון פעילים שמדבר בדיוק על הדברים האלו - תכנון נכון וניהול פיננסי.


בהצלחה!



bottom of page